Pinggan sihat Malaysia..Suku Suku Separuh

Dalam Malaysia ni ada 31.7 juta rakyat Malaysia..(FAKTA AS AT 2019).Semua mengidam kehidupan yang sihat dan menakjubkan.. apa itu definisi kesihatan yang baik?WHO mentafsirkan sihat itu kesempurnaan dari aspek fizikal emosi dan sosial.

Adakah  kita memiliki kesihatan yang baik?
 paling utama > capai berat badan sihat.Jika BMI sihat..semua sistem badan akan menjadi sihat.so mari kita lihat BMI kita. ok ke tak ok? kira BMI masing-masing sekarang.

formula : berat (kg)/ [tinggi (m)]2 *berat bahagi tinggi kuasa dua*


Apakah itu obesiti?entry ni sebenarnya lebih kepada diri sendiri bukan untuk orang lain..hahaha..berat semakin naik selepas preggy ke 4..apa pun chaiyok..turunkan berat...saya pun ingin kehidupan yang sihat.

 Kiraan Indeks Jisim Tubuh (BMI) = Berat (kg) / (Tinggi (m) x Tinggi (m))

 - BMI 18.5 - 25 : Berat berpatutan
 - BMI 25 - 30 : Lebih berat badan
 - BMI 30 - 35 : Obes
 - BMI 35 : Sangat obes Ukur keliling perut 80sm (perempuan), 85sm (lelaki): Obes

Purtajaya adalah no 1 peratusan orang gemuk tertinggi dari semua negeri negeri di Malaysia tak tahu macam mana kajian survey ni dijalankab.just for fun..jangan ambil hati yer.....Makanan di putrajaya sedap ke macam Penang Heaven of Food...tak pun malam malam ramai meniaga food truck kut..hihihi...





Kesihatan yang baik merangkumi semua sekali iaitu - menikmati makanan sihat  - melakukan senam/riadah  - pengambilan vitamin yang terbaik untuk tujuan menghalang dari terkena jangkitan dan menguatkan sistem pertahanan imun badan.
Macam mana nak makan makanan yang sihat... 

Tahukah anda 99% rakyat Malaysia tidak mencapai saranan pemakanan  atau pengambilan sayuran dan buah buahan.Paling tertinggi mengikut National Health &Morbidity Survey 2015 iaitu rakyat kedah 99 %manakala rakyat Malaka 84%.Kalau jual vitamin shaklee kat Kedah mesti laku..hehehe..sebab diorang tak gemar makan sayur dan buah buahan...

Untuk menggalakan pemakanan secara mengambil vegetarian sebagai sumber utama untuk diet..Kementerian Kesihatan Malaysia buat kempen diet suku suku separuh..


Nak cuba tak cara ni?konsep suku suku separuh adalah mudah difahami iaitu

=suku bahagian diisi sumber karbohidrat nasi atau roti
=suku pinggan diisi dengan protein sumber ikan atau ayam
=separuh pinggan lagi diisi dengan buah buahan dan sayur sayuran

Dengan mengamalkan konsep ini boleh mengelakkan obesiiti yang akan membawa pelbagai penyakit.wallahualam.




** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 🍇01137968268
📩irnawatimm@gmail.com


* Entri ini adalah berdasarkan testimoni/pengalaman pengguna dan hasil dari setiap pengguna mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Jualan Balik ASNB Redemption Pelaburan Subscription

PURI DAN CAPATI

Currypuff karipap pusing guna tepung beras special