Penyerapan Kakitangan Kontrak Hospital yang sengaja dilewatkan

​Menurut sumber sahih daripada jabatan kementerian kesihatan artikel Berita Harian July 2021 seperti dibawah masih tiada tindakan yang sewajarnya diambil oleh pihak kerajaan semasa tahun selepas pilihanraya 2023


isu ini harus dipandang sebagai masalah yg kian runcing jika tidak diatasi..memandangkan kes covid semakin bertambah dan kes kes selain covid juga sedang hebat dijalani di dalam sesebuah prasarana hospital.


Saya mewakili saudara mara saya saya terlibat menjadi frontliner sebagai MO semasa covid 19 merasakan isu ini seperti mencurah air di daun keladi.Bertugas tidak kira masa dan mencurahkan tenaga demi menjga nyawa sedara sekalian.

bayangkan masalah ini telah dibawa pada sidang parlimen juga kepada semua surat khabar namun menemui kegagalan.

jangan jadikan masalah kesihatan serta nyawa rakyat sebagai usul politik dan harus dibentangkan di dalam persidangan parlimen bagi kelulusan sebagai anggotakerja kerana ini adalah kelemahan dalam urusan pentadbiran sumber manusia dijabatan.

ianya tidak harus masuk dalam persidangan parlimen sekali pun kerana had struktur dalam jawatan kelulusan hanya sampai di bahagian kementerian kesihatan sahaja.

takkan isu ini Agung dan PM kena selesaikan sebab dalam sturuktur perlembagaan Raja Malaysia tiada menyatakannya dan tengoklah faktor usia untuk diketengahkan subjek ini serta bidang kuasanya.




saya anggap penulisan saya sebagai satu assigment bagi mengatasi masalah dunia masa kini.

Dibawah ini adalah data bagi penubuhan hospital hospital baru dalam rancangan malaysia ke 11..saya tak google untuk 12 sebab isu ini kena mengena dengan batch kontrak staff 2017.

Logik sangatlah peluang terbuka luas bagi pengisian jawatan jawatan baru lulusan ijazah tahun terkini dan sebagainya.Kebiasaannya data dibahagian Kementerian Kesihatan haruslah bijak menentukan peruntukan serta pengisian untuk yang bersara awal pencen medical board dan sebgainya..

Disebabkan sakit jantung adalah masalah yg paling kritikal dalam Malaysia..bagi mengurangkan masa menunggu,maka Institut Jantung Negara telah dikeluarkan sebagai unit rawatan kecemasan khas di Kuala Lumpur..

Boleh la tubuhkan Institut Rawatan Kanser dan Rawatan  Diabetis atau Covid 19 juga sebagai unit khas di sesuatu kawasan bagi menampung keperluan segera dan isolated bagi mengawal jangkitan berkenaan serta kecemasan dan tidak bercampur di dalam hospital untuk rawatan biasa.




data ini di extract dari gov.my MAMPU

Akhir kata..siapalah saya untuk berdebat dengan insan insan hebat di dalam jawatan jawatan yg ada. Namun ini adalah perkhidmatan yg paling utama dalam negara kita yang perlu dipandang lebih bagi mengatasi masalh kesihatan semua.

Ada juga rakyat singapore indonesia dan india serta bangladesh yg datang ke Malaysia bagi mendapatkan rawatan serta percaya kepada perkhidmatan pakar yg disediakan.(kesihatan adalh pelaburan yang terbaik)


ada juga sepupu saya yg dihantar ke syria bagi menggunakan perkhidmatan pakar sukarelawan ke sana.diharap jasabaik pihak sewajarnya dapat mengatasi isu ini.






Comments

Popular posts from this blog

Jualan Balik ASNB Redemption Pelaburan Subscription

PURI DAN CAPATI

Currypuff karipap pusing guna tepung beras special