Kisah saya dan Set Berpantang Shaklee

Syukur Alhamdulillah.
Semasa preggy, saya preggy dengan badan yang sangat bertenaga. Set hamil shaklee boleh sambung sehingga berpantang .memang sangat bagus dan cepat untuk memulihkan luka bersalin czer mahupun episotomi (luka lahir normal)

Alahan? Sepanjang preggy memang tak ada alahan langsung. Alhamdulillah.
Makan, minum semua tak ada masalah. :)
Satu set hamil shaklee banyak sangat manfaatnya.set berpantang shaklee juga sangat baik...
Episiotomi dan caesarean adalah dua jenis luka bersalin yang biasa didengar. Keduanya memerlukan penjagaan rapi selepas melahirkan bayi.

episitomi menyebabkan risiko luka menjadi lebih besar. Hal ini berbeza dengan luka yang terjadi dengan sendirinya. Sakitnya hanya sedikit kerana tidak melibatkan otot yang banyak.

Luka caesarean pula adalah luka akibat pembedahan dan terdapat dua jenis iaitu jenis menegak dan melintang. Seboleh-bolehnya doktor akan memilih cara melintang kerana lebih cepat sembuh dan kurang sakit.

Luka pembedahan melibatkan banyak lapisan. Lapisan dalam rahim, lapisan pada selaput kemudian baru kulit. Hal ini menyebabkan tempoh penyembuhan sepenuhnya luka tersebut adalah 6 minggu.


jum kita ketahui cara saya jaga luka :)saya dah 3 kali czer..



1.pastikan bahagian luka sentiasa kering & bersih. Tak payah nak sapu minyak gamat..minyak angin herba sebab bila sapu, luka jadi basah. Bila basah, high probability utk ada infection.

2.Bila mandi, jangan wrap luka dengan plastik. Lalukan air macam biasa. Takkan rasa pedih Lepas mandi lap semua bahagian kering kering. Tekap2 dengan tuala. Make sure ada 2 tuala. 1 utk badan & 1 utk luka.

3.2minggu pertama amalkan sup ikan haruan.dan amalkan pati ikan haruan.Jangan over.kalau banyak sgt makan ikan haruan, luka jadi bergentil-gentil macam karipap.Banyakkan makan buah oren sunkist.kalau nak lagi cepat..amalkan vitamin c shaklee..sebiji makan dah sama dengan 7 biji oren.

4.Sebulan yg pertama banyakkan baring. Jangan duduk sangat sebab bila duduk, kita menekan perut. So secara tak langsung, luka juga turut "tertekan".
Bila bangun dari tidur atau posisi baring, jangan terus bangun. Ampu badan dengan tangan dulu sebab kalau kita terus bangun, kita banyak guna tenaga dari perut. So luka akan sakit secara tak langsung.Elakkan membongkok amek barang terjatuh kat lantai. Seeloknya mintak tolong keluarga. Alhamdulillah husband & famili banyak membantu saya

5.Jangan buat kerja2 berat & melasak sangat. Banyakkan berehat. Masa pantang ni la nak berehat & manja2 nak apa, mintak aje.
Ini vitamin yang saya amalkan sepanjang berpantang..

1. Vitalea
Multivitamin yang mengandungi nutrisi& zat besi untuk mengelakkan low HB dan anemia.terbaik!
Selepas bersalin digalakkan mengambil multivitamin. Makan sayur dan buah-buah banyak kerana kandungan seratnya boleh mengurangkan sembelit. Akan tetapi sekiranya sudah lebih 14 hari namun luka masih tidak sembuh, jumpalah doktor segera kerana takut ada jangkitan.

2. B Complex
Mengandungi 8 jenis Vitamin B yang perlu untuk tubuh & asid folik untuk mengelakkan Spina Bifida pada bayi.

3. Vitamin C
Meningkat imunisasi pada tubuh.cepat sembuhkan luka bersalin czer dan luka bersalin.
Pastikan tubuh cukup vitamin terutama vitamin C kerana dapat mempercepatkan proses penyembuhan.

4. Ostematrix
Mengandungi Kalsium serta mineral lain untuk tulang dan gigi, mengelakkan sakit pinggang, cramp, dan sembelit ketika kehamilan.

5. Omega Guard (mula ambil 2nd trimester)
Penting untuk perkembangan mata dan otak bayi, dan mengelakkan premature delivery.

6. ESP
Protein soya yang tidak diubah genetiknya untuk bekalan protein untuk tenaga ibu dan penting untuk perkembangan bayi dalam kandungan.esp juga untuk kuatkan rahim sebelum mengandung dan selepas berpantanh..esp juga mampu menghilangkan parut luka bersalin juga strech mark.


Lagi satu...
Jika ibu bersalin secara pembedahan caesarean ingin menggunakan bengkung, letakkan lapisan kapas atau tisu yang tidak melekat supaya boleh menyerap peluh agar kawasan luka sentiasa kering. Hal ini sangat penting kerana jika lembap, jangkitan mudah berlaku.tapi pastikan hari 15 ke atas baru pakai bengkung.

Berminat?

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 🍇0182949039
📩irnawatimm@gmail.com


* Entri ini adalah berdasarkan testimoni/pengalaman pengguna dan hasil dari setiap pengguna mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.


Comments

Popular posts from this blog

Jualan Balik ASNB Redemption Pelaburan Subscription

PURI DAN CAPATI

Currypuff karipap pusing guna tepung beras special